Wednesday, 9 March 2016

KELAS MINGGU KETIGA

Pada minggu yang ketiga kelas, pensyarah iaitu Dr. Norasyikin telah mengajar BAB 3 dalam kuliah iaitu tajuk COMPUTER NETWORKING atau dalam Bahasa Melayu dipanggil RANGKAIAN KOMPUTER.

Apa Itu Rangkaian Komputer?


Rangkaian Komputer secara amnya ialah sekumpulan komputer , iaitu dua atau lebih komputer yang dihubungkan untuk tujuan perkongsian maklumat.Rangkaian komputer selalunya diadakan dalam satu organisasi besar yang melibatkan banyak komputer di satu bangunan  atau bangunan-bangunan lain yang berdekatan. Rangkaian komputer mempunyai banyak kebaikan. Kebaikan-kebaikan mengadakan rangkaian komputer adalah:

Rangkaian membolehkan beberapa komputer berkongsi satu perkakasan contohnya pencetak. Ini dapat menjimatkan kos membeli pencetak untuk setiap komputer kerana setiap komputer yang dirangkaikan boleh dihubungkan dengan satu pencetak sahaja.
Rangkaian membolehkan setiap orang berkongsi maklumat , data dan juga program. Perisian tidak lagi perlu diinstall di setiap komputer kerana program-program yang terdapat dalam satu komputer boleh dikongsi dengan komputer-komputer lain yang dirangkaikan.
Rangkaian juga membolehkan perhubungan berkesan menggunakan mel elektronik (E-Mail).
Rangkaian membolehkan maklumat-maklumat dalam pangkalan data syarikat diperolehi dengan cepat.
Rangkaian juga memastikan keselamatan maklumat.




Sebenarnya, terdapat banyak jenis rangkaian dalam sistem komputer iaitu bergantung kepada kawasan Geografi. Antaranya ialah dikenali sebagai LAN, WAN, dan juga MAN
Seterusnya, kita akan belajar dengan lebih lanjut lagi apa itu LAN, WAN, MAN.









KAWASAN RANGKAIAN


Selepas belajar mengenai jenis-jenis rangkaian komputer, kita juga mestilah tahu mengenai apa perkara-perkara penting yang diperlukan untuk set up rangkaian. Antaranya ialah :

1. Hots / End Nodes 
2. Transmission Media 
3. Network Electronics Devices 
4. Software / Application
5 Network Architecture Standards & Protocols

Seterusnya, dalam kelas pensyarah Dr. Norasyikin telah menerangkan dengan lebih detail lagi mengenai End Nodes, Transmission Media, Network Electronics Devices, Software and Ntework Achitecture Standards & Protocol.

1. Hots / End Nodes 

Merujuk kepada sumber data dan destinasi data.
Contoh:
Komputer peribadi
Terminal
Workstations
Mesin Teler Automatik

2. Transmission Media 
  • Untuk penghantaran data dan isyarat kawalan.
  • Bertanggungjawab untuk menghantar elektrik atau isyarat melalui media tertentu. Ia boleh disempadani (berwayar) atau tidak berwayar (wayarles) media.






3. Network Electronics Devices 
  • Bertanggungjawab untuk mengawal data dari sumber ke destinasi 
  • Menyediakan antara muka antara pemancar media yang berbeza atau untuk protokol yang berbeza
  • Untuk menyambung pelbagai rangkaian bersama-sama atau untuk menyambung komputer atau rangkaian ke internet antara contohnya ialah :
Bridges
Routers
Multiplexers
Switches
Hubs
Gateways
Front End Processors





4. Software / Application
  • Aplikasi pada nod akhir (apa yang akhir nod?) biasanya melibatkan teknik dan protokol
  • Protokol menentukan peraturan dan prosedur untuk menghantar data, menamatkan data, mentafsirkan data, masa kini data dan kawalan kesilapan
  • Perisian dalam fungsi rangkaian untuk memastikan data adalah dihantar ke destinasi masing-     masing
  • Untuk mengawal penghantaran data

5. Network Architecture Standards & Protocols

      Rangka tindakan standard yang menentukan :
  • Bagaimana peranti dalam rangkaian biasanya bersambung.
  • Bagaimana peranti boleh berkomunikasi.
  • Untuk memastikan kendalian antara pelbagai peranti dan peralatan yang dibuat oleh vendor yang berlainan.
  • Untuk membolehkan peranti yang dibuat oleh syarikat yang berbeza untuk bekerja atau berkomunikasi antara satu sama lain.

Network topology is the study of the arrangement or mapping of the elements (links, nodes, etc.) of a network, especially the physical (real) and logical (virtual) interconnections between nodes.

2 Types of Network Topology :

1) Physical
2) Logical

1. Physical topology : 
• The physical layout of devices on a network. or the way that the devices on a network are arranged      and how they communicate with each other.
• The way that the workstations are connected to the network through the actual cables that transmit
   data.

5 Types of Physical Topology :

1. Linear Bus
















2. Ring / Star-wired
















3. Star 
















4. Tree / Hybrid 













5. Mesh




















2. Logical topology : 
• how the systems communicate across the physical topologies.
• the way that the signals act on the network media, or the way that the data passes through the    
  network from one device to the next without regard to the physical interconnection of the devices.


2 Types of Logical Topology :

1. Shared media topology

• In a shared media topology, all the systems have the ability to access the physical  
  layout whenever they need it.
• Advantage : the systems have unrestricted access to the physical media. 
• Disadvantage : Collisions - If two systems send information out on the wire at the 
  same time, the packets collide and kill both packets. If add more systems to the 
  network, there is a greater opportunity for collisions.
  To help reduce the number of collisions, many networks are broken up into several smaller networks   with the use of switches or hubs, and each network is then referred to as its own collision
•Example: Ethernet

2. Token-based topology

• Have a token that travels around the network. 
• When a system needs to send out packets, it grabs the token off of the wire, 
  attaches it to the packets that are sent, and sends it back out on the wire. 
• As the token travels around the network, each system examines the token. 
• When the packets arrive at the destination systems, those systems copy the 
  information off of the wire and the token continues its journey until it gets back to the  
  sender. 
• When the sender receives the token back, it pulls the token off of the wire and 
  sends out a new empty token to be used by the next machine.
  Advantage : Do not have the same collision problems that Ethernet-based networks  
  do because of the need to have possession of the token to communicate.
• Disadvantage : Latency – Because each machine has to wait until it can use the 
  token, there is often a delay in when communications actually occur.
• Token-based network are typically configured in physical ring topology because the  
  token needs to be delivered back to the originating machine for it to release. 
• The ring topology best facilitates this requirement.


No comments:

Post a Comment